Intake

Het intakegesprek vindt plaats als je ongeveer 9-10 weken zwanger bent. Het is een controle die 60 minuten duurt. Tijdens deze controle komen verschillende items aan de orde.

De verloskundige zal je veel vragen stellen. Dit is van belang om een indruk te krijgen van je gezondheid op dit moment en in het verleden. Op deze manier kunnen we een inschatting maken van eventuele risico’s met betrekking tot de zwangerschap, bevalling of het kraambed.

Wij hebben vragen over de volgende onderwerpen:
- Algemene gegevens: zoals naam, geboortedatum en adres.
- Medische gegevens: eventuele ziektevoorgeschiedenis, medicijngebruik.
- Familie gegevens: de gezondheid van je partner of aanwezigheid van ziekten in de familie, bijvoorbeeld hoge bloeddruk, suikerziekte of aangeboren afwijkingen.
- Verloskundige voorgeschiedenis: een eerder doorlopen zwangerschap, bevalling of miskraam. Ben je de vorige keer in een andere praktijk bevallen en heb je hier gegevens van? Dan is het fijn als je deze meeneemt.

Er vinden een aantal controles plaats:
- Het meten van de bloeddruk.
- Het bepalen van je lengte en gewicht, hiermee berekenen wij je BMI. Aan de hand van de BMI bekijken wij of er extra controles nodig zijn.
- Je krijgt van ons een labformulier mee om bloed te laten prikken, dit doen we standaard aan het begin van iedere nieuwe zwangerschap.
- Indien de zwangerschap al wat verder is, luisteren wij naar het hartje van de baby.

Verder geven we algemene informatie, staan stil bij wat je mag regelen aan het begin van de zwangerschap en bespreken de prenatale screening. Het is fijn als jullie hier van tevoren vast wat over hebben gelezen. Hier kun je deze informatie vinden.

Natuurlijk is er tijdens de intake ook voldoende ruimte om vragen te stellen!